Nawyki

Nawyki to wszelkiego rodzaju wyuczone czynności, które wykonujemy automatycznie w jakichś okolicznościach. Istnieją dobre nawyki, takie jak codzienne ćwiczenia fizyczne, jak również te gorsze, na przykład picie alkoholu. Badania pokazały, że nawyki możemy świetnie wykorzystać również w procesie nauki.

Nawyki

Jak działają nawyki?

Wyobraźcie sobie taką sytuację – wchodzicie do klasy, zajmujecie miejsce, wyciągacie potrzebne rzeczy i siadacie. Większość osób nie zastanawia się nad żadną z tych czynności, bo powtarzamy je tak często, że weszły nam w nawyk. Tak działa na nas ciągłe powtarzanie tej samej czynności w konkretnych warunkach. Podobnych sytuacji w naszym codziennym życiu jest więcej. Co zatem zrobić, aby automatycznie znajdować też czas na np. naukę w domu?

Jak stworzyć nowy nawyk?

Naukowcy stworzyli schemat, według którego najlepiej jest tworzyć nawyki. Powinniśmy się zastanowić, co dokładnie chcemy robić, jak długo i w jakich warunkach. W ten sposób powstanie nam na przykład zdanie: „Będę uczył się języka niemieckiego przez 20 minut dziennie w swoim pokoju po zjedzeniu obiadu.” Potem powinniśmy starać się robić to codziennie, aż w końcu będziemy robić to automatycznie.

Nie istnieje jednak uniwersalny czas, który jest potrzebny do wyrobienia nawyku. Według badań, może nam to zająć od 18 do aż 250 dni, zależnie od trudności zadania. Jednak z każdym dniem będzie nam łatwiej powtórzyć daną czynność, a takie regularne uczenie, nawet krótkie, jest bardzo skuteczne.

Jednym z warunków wyrobienia skutecznego nawyku jest również to, aby dana osoba chciała go wytworzyć. Nie ma sensu go wyrabiać na siłę, gdy czynność dana w ogóle nas nie interesuje i nie mamy do niej motywacji, czyli gdy np. ktoś każe nam się czegoś nauczyć lub „inni tak robią”.

Jak pozbyć się złych nawyków?

Najlepiej w ich miejsce wstawić nowe, dobre. Jednak powinniśmy pamiętać o kilku zasadach. Po pierwsze, nowy nawyk nie może kolidować z naszymi innymi zachowaniami, np. chodzeniem do szkoły czy snem.

Po drugie, nowy nawyk powinien być praktycznie niezauważalny dla innych (żeby nie musieli zwracać na niego uwagi), a dla ciebie ma stanowić wyraźną zmianę, np. zamiast jedzenia jako przekąskę czekolady zastępujemy ją owocami. Po trzecie, nasz nowy nawyk może być łatwo wykonywany przez co najmniej 3 minuty. W innym wypadku raczej nam nie pomoże.

Głównym celem nawyków jest wyrobienie w nas schematu pracy, w którym skupiamy się na samej czynności, a nie na efektach, które będą „efektem ubocznym”. Zatem różni się to od celów, omówionych w poprzednim poście.

Można jednak połączyć obie te rzeczy i wyrobić nawyk, a efekty porównywać do celu, którym mogą być na przykład lepsze oceny. Gorąco zachęcamy do włączenia nawyków do swojej codziennej nauki.

← Powrót

Kategorie: Motywacja

0 komentarzy

Dodaj komentarz

Avatar placeholder

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *