Plan działania

Szkoła daje nam mnóstwo zadań do zrobienia w tym samym czasie. Mamy nauczyć się na 3 sprawdziany, 2 kartkówki i napisać kilka wypracowań. Nie wiemy od czego zacząć i jak się wyrobić, więc zaczynamy się stresować i czuć się nieprzyjemnie. Dlatego dzisiaj opowiemy o tworzeniu skutecznych planów działania.

Plan działania

Kiedy robić plan działania?

Niemiecki psycholog Kurt Lewin odkrył, że u ludzi podczas wykonywania zadania pojawia się napięcie, które znika po jego domknięciu. Jego podopieczna, Bluma Zeigarnik, sprawdziła też, że potrafimy przywołać więcej szczegółów z zadania, które właśnie robimy, niż które zakończyliśmy. Nazywa się to efektem Zeigarnik. Gdy nie dokończymy jakiegoś zadania, zbłądzone myśli na jego temat mogą nam się zacząć mieszać, przez co będzie nam ciężej skupić się na innych sprawach. Dlatego to napięcie trzeba potraktować jako wezwanie do zakończenia zadania, do stworzenia planu działania. Możemy użyć kartki i długopisu, sprawdzi się też notatnik w telefonie. Wystarczy, że rozpiszemy, co dokładnie mamy do zrobienia. W ten sposób spokojniej przystąpimy do pracy.

Metoda Ivy’ego Lee

Jedną z metod planowania działania jest metoda Ivy’ego Lee, który na początku XX w. był doradcą największych amerykańskich spółek. Polega ona na rozpisaniu na koniec dnia 6 ważnych rzeczy, które chcemy wykonać jutro. Następnie szeregujemy je według ich ważności. Następnego dnia zaczynamy od pierwszego zadania i przechodzimy do kolejnych dopiero po skończeniu poprzednich. Jeżeli nie zdążymy czegoś wykonać, przenosimy to na listę 6 zadań na następny dzień. W ten sposób wiemy, że produktywnie spędzamy dzień i najważniejsze zadania wykonujemy na początku. Ważne jest, aby listę tworzyć dzień wcześniej. Istnieje coś takiego, jak „zmęczenie podejmowaniem decyzji”, które może nas dopaść, jeżeli listę stworzymy chwilę przed pracą.

Kwadrat Eisenhowera

Inną metodą jest tzw. kwadrat Eisenhowera, nazwana nazwiskiem 34. Prezydenta USA i generała podczas II wojny światowej, nie wiadomo zresztą do końca dlaczego. Polega on na tym, aby przyporządkować każde zadanie do jednej z czterech kategorii:

1. Zadanie ważne i pilne.

2. Zadanie ważne i niepilne.

3. Zadanie nieważne i pilne.

4. Zadanie nieważne i niepilne.

Każdą z tych kategorii cechuje ustalony schemat wykonania zadania:

1. Zadanie ważne i pilne wykonujemy od razu.

2. Wykonanie zadania ważnego i niepilnego planujemy, np. w kalendarzu, na konkretny termin.

3. Zadanie nieważne i pilne przekładamy do czasu wykonania zadań z dwóch pierwszych grup.

4. Zadania nieważne i niepilne staramy się eliminować.

Metoda ta przydaje się przy określaniu ważności poszczególnych zadań i terminu ich wykonania. Można ją świetnie połączyć z metodą Ivy’ego Lee.

Podsumowanie

Sprawdźcie na sobie, jak sprawdzają się powyższe metody. Możecie też stworzyć własny schemat planowania i działania. Ważne, aby rozpisywać sobie zadania do wykonania, by odpowiednio się na nich skupić.

← Powrót


0 komentarzy

Dodaj komentarz

Avatar placeholder

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *