Powodem, dla którego nie pamiętamy większości informacji z podstawówki czy nawet sprzed kilku miesięcy, jest fakt, że pewnie ich nie powtarzaliśmy.

Powtarzanie

Trudno się dziwić, bo zwyczajnie nie ma czasu, żeby powtarzać wiedzę z każdego przedmiotu. Powtarzanie jest jednak niezbędne, aby zapamiętać cokolwiek na długo. Jest ono szczególnie ważne w przypadku nauki do egzaminu czy konkursu, kiedy trzeba uczyć się długo i materiału jest dużo.

Plus jest taki, że nie trzeba, a nawet nie powinno się powtarzać codziennie. Istnieje kilka schematów pokazujących, w jakich odstępach powtarzać. Oto jeden z nich:

Piątka O’Briena

  1. od razu po zakończeniu nauki.
  2. po około 24 godzinach.
  3. po tygodniu od ostatniej powtórki.
  4. po miesiącu.
  5. po dwóch miesiącach.

W jaki sposób powtarzać?

U uczniów dominuje zwykle powtarzanie poprzez zwykłe czytanie materiałów czy kilkukrotne powtórzenie tego samego wyrazu czy zwrotu. Badacze jednak przekonują, że takie powtarzanie daje jedynie złudzenie posiadanej wiedzy i nie jest skuteczne.

Uważają oni, że aby skutecznie powtórzyć, powinniśmy podchodzić do materiałów kreatywnie i „z emocjami”. W ten sposób tworzymy w mózgu silniejszy ślad pamięciowy, a więc lepiej zapamiętujemy.

Jest wiele sposobów, aby kreatywnie powtarzać. Można rozwiązać test na dany temat, można przeredagować materiał, wypisać z niego najważniejsze punkty, stworzyć kolorową notatkę, stworzyć fiszki czy opowiedzieć o tym komuś z rodziny. Nic nas nie ogranicza, a każda taka sesja przyczynia się do lepszego zapamiętania informacji.

Przetestujcie te metody na sobie i stwórzcie własny system powtarzania informacji!

← Powrót


0 komentarzy

Dodaj komentarz

Avatar placeholder

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *