Każdy z nas ma inny zegar biologiczny. Wyznacza on momenty większej i mniejszej aktywności naszego mózgu. Oznacza to, że o określonych godzinach w ciągu dnia jesteśmy w stanie pracować na najwyższych obrotach, a w innych jesteśmy senni i rozkojarzeni.

Wyczucie czasu

Chronotyp

Taki schemat aktywności nazywa się chronotypem. Zwykle wyróżnia się dwa typy chronotypów: ranne ptaszki i nocne marki.

Profesor Michael Breus zaproponował inne rozróżnienie:

Delfiny

budzą się niewyspane i czują zmęczenie przez większą część dnia. Dopiero wieczorem się rozbudzają i wtedy osiągają szczyt swojej aktywności. Mimo to w ciągu parów momentów w ciągu dnia są w stanie wykonać to, co do nich należy. Śpią lekkim snem i mają niską potrzebę snu.

Lwy

wstają rano wypoczęte i wtedy następuje ich szczytowy moment aktywności w ciągu dnia, trwający do południa. Mają umiarkowaną potrzebę snu i kładą się dość wcześnie spać.

Niedźwiedzie

stanowią większość populacji. Śpią głęboko i ciężko jest im wstać. Najbardziej aktywne są od późnego ranka do wczesnego popołudnia. Mają dużo potrzebę wysypiania się.

Wilki

mają trudność ze wstawaniem wcześnie. Wybudzają się do około południa i wtedy zaczyna się czas ich aktywności. Szczyt następuje o około 19:00. Mają umiarkowaną potrzebę snu.

Kluczem tutaj jest ustalenie, którym typem zwierzęcia jesteś. W tym celu powinieneś przez kilka dni sprawdzać, jak ciężko jest ci wstawać, o której potrzebujesz się położyć i w których momentach dnia jesteś najbardziej aktywny.

Należy pamiętać, że nie da się zmienić chronotypu. Co prawda zmienia się on w okresie dojrzewania, ale jest to proces naturalny, który potem i tak wraca do normy. Zatem zamiast załamywać się, lepiej jest ustawić swój plan nauki zgodnie ze swoim chronotypem.

Okres najwyższej aktywności u poszczególnych zwierząt:

– delfiny – 16:00-18:00

– lwy – 7:00 oraz 10:00–12:00

– niedźwiedzie – 10:00-14:00

– wilki – 16:00-19:00

Moment największej aktywności to czas na zadania wymagające najwyższej koncentracji, takie jak rozwiązywanie zadań z matematyki czy robienie prezentacji.

Z kolei momenty najniższej aktywności to:

– delfiny – 5:00-8:00 oraz 14:00-16:00

– lwy – 4:00-7:00 oraz 20:00-22:00

– niedźwiedzie – 6:00-7:00 oraz 21:00-23:00

– wilki – 7:00-9:00 oraz 22:00-1:00

Jednak takie chwile również można wykorzystać do pracy. Można w tym czasie wykonywać wszelkie prace kreatywne, podczas których nie powinno się zawsze podążać według schematu. Przykładem mogą być np. wypracowania. Warto jednak później w momencie wyższej aktywności naszego mózgu sprawdzić tekst, który napisaliśmy, aby uniknąć błędów stylistycznych czy ortograficznych.

Niestety, nie ustalamy swojego planu lekcji, więc zastosowanie wiedzy o swoim chronotypie w codzienności szkolnej może być trudne. Jednak można ją wykorzystać np. podczas nauki w weekendy, popołudniami lub w oparciu o nią wybrać metodę aktywności na lekcji – czy to będzie samo słuchanie, czy notowanie, czy rozwiązywanie ćwiczeń na dany temat.

← Powrót


0 komentarzy

Dodaj komentarz

Avatar placeholder

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *